Varför ska vi jobba på högvarv om ingen annan gör det?

På måndag, det vill säga om 2 dagar, börjar skolan igen. Plötsligt kommer vardagen fyllas med massa läxor igen och man måste sova på natten för att orka hänga med på dagen. Hemska tankar.

Plugga är ju superkul, det tycker nog vi alla. Right. Det om något borde endast tillhöra skoltiden. Liksom: What happens in school stays in school. HAHAHA. Nej men man borde inte få så sjukt mycket läxor utanför skolan. Jag tror inte att skolans grundidé var att man skulle jobba så mycket utanför skolan som de flesta linjer gör. De borde minska på det.

En sak som stör mig väldigt mycket är att man får läxor över loven även fast lärararna inte ens har lämnat tillbaka prov som vi har gjort efter 3 veckor. De har inte tid med att rätta fler uppgifter! Varför ger de oss mer att göra då? It doesn't make any sense. De har inte tid och vi kommer inte få tillbaka våra saker förrän skolavslutningen i alla fall. Det är ingen vits att man gör det över lovet! Jag vill inte ta mig tid över lovet, man kan lika gärna göra det senare. Det verkar ju inte som att det är jättebråttom. Varför ska vi jobba på högvarv om inte lärarna gör det?

"På lovet ska ni vila ut". Var det bara jag som inte förstod att det antagligen betydde "På lovet ska ni plugga"? Skulle inte tro det. Hur ska man få tid att vila ut om man ska plugga hela tiden? På lovet passar jag på att träffa kompisar som jag inte hinner träffa på fritiden på grund av alla läxor som de lägger in då. Välj bort något (!), de kan inte tvinga en till att göra läxor på både loven och efter skolan.

Lärare, minska läxorna om ni inte pallar med det själva. Det är inget disaster och ingen kommer sakna dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0